«به خاطر هانیه» با واقعه کربلا همذاتپنداری کرد/«سینما تکیه» باید هر سال پربارتر شود
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۱۱۸۰
به گزارش ایرنا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، سومین روز از سوگواره «سینما تکیه» عصر روز دوشنبه دهم مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محسن علیاکبری مدیرتولید فیلم به خاطر هانیه، مهوش افشارپناه بازیگر این فیلم، مهدی کریمی تهیهکننده آژانس شیشهای، علی روئینتن نویسنده و کارگردان و تنی چند از سینماگران و علاقهمندان به سینما و هنر در سالن زندهیاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«به خاطر هانیه» با واقعه کربلا همذاتپنداری کرد
محسن علیاکبری که به عنوان مدیرتولید اثر عاشورایی به خاطر هانیه در برنامه حاضر شده بود، ضمن قدردانی و تشکر از عوامل برگزاری سوگواره «سینما تکیه» گفت: سینمای ایران هیچ وقت صاحب محفلی این چنینی نبوده و خوشحالم که بنیاد سینمایی فارابی محفل «سینما تکیه» را راهاندازی کرده است. امیدوارم این مجلس سال به سال پربارتر شود و هنرمندان ما هم صاحب تکیهای برای عزای سید و سالار شهیدان شوند و با حضور بیشتر هنرمندان در این مراسم در راستای اعتلای بیشتر سینمای عاشورایی و دینی قدم برداریم.
وی در ادامه با اشاره به خاطرات خود از دوران تولید فیلم «به خاطر هانیه» بیان کرد: همه چیز در سینما از ایده و فیلمنامه شروع میشود و این ایده و فیلمنامه خوب است که در سینمای دینی و ارزشی مهمتر از هر بخش دیگری است. «به خاطر هانیه» یک ایده خوب از طرف کیومرث پوراحمد بود که با نگارش فیلمنامهای خوب به فیلمی ماندگار در عرصه سینمای دینی ما بدل شد.
وی افزود: داستان این فیلم اینگونه شکل گرفته بود که زندهیاد اصغر عبداللهی و کیومرث پوراحمد در سفری که به بوشهر داشتند، دیده بودند در فضای آیینی و سنتی این شهر میتوانند یک فیلم خوب را بسازند. «به خاطر هانیه» در فضای موزیکال و سوز و آهی که در مراسم عاشورای حسینی در جنوب کشور وجود دارد، ساخته شده است. البته اکثر مردم ایران با آواهای جنوبی در محرم آشنایی دارند و این آوا و نواها برای مردم تمام کشور زیبا و دلنشین است.
علی اکبری در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: «به خاطر هانیه» تعمدا در فصل گرما ساخته شد تا به صورت نمادین هم که شده با واقعه کربلا همذاتپنداری کند. این نمادها به ارتباط مخاطب با فیلم کمک بسیاری کرد و سکانسهای عطش را برای مخاطب باورپذیرتر کرده بود.
وی درباره کار با یک کودک یا نوجوان در این فیلم گفت: کار با بشیرو بسیار سخت و دشوار بود. او از بین ۲۵ کودک و نوجوان از روستاهای اطراف بوشهر انتخاب شد و توانست به خوبی این نقش را ایفا کند. در سکانسی که او دمام میزند در حقیقت زمان دمام زنیاش دو ساعت بود تا جایی که از حال خود خارج میشود.
تهیهکننده «به خاطر هانیه» در پایان صحبتهای خود یادآور شد: به کیومرث پوراحمد باید تبریک بگویم که بارها به اثبات رسانده چگونه میتواند از کودکان آماتور در فیلمش بازی حرفهای بگیرد.
«به خاطر هانیه» کار دلی بود
در ادامه این مراسم مهوش افشارپناه بازیگر فیلم «به خاطر هانیه» گفت: زمان زیادی از تولید این فیلم گذشته است و من به همین دلیل خاطره چندانی از این فیلم به یاد ندارم. تنها موضوعی که در خاطرم باقی مانده، این است که همه گروه با عشق و علاقه در فیلم سینمایی «بهخاطر هانیه» کار کردند و به واقع این فیلم یک کار دلی بود. در ابتدا قرار بود نام این فیلم «زخم کهنه» باشد و مبنای آن هم همان زخمی بود که در صورت من بود.
افشارپناه با بیان اینکه «بهخاطر هانیه» در جشنواره فیلم فجر آن سال خوب دیده شد، اما در اکران مهجور ماند و دیده نشد، اظهار کرد: خوشحالم که در فیلم «بهخاطر هانیه» یک کار گروهی خوب انجام شد. به یاد دارم که در آن دوران آقای علیاکبری بهترین شرایط را برای تولید این فیلم فراهم کردند.
وی با اشاره به بازی بازیگر نقش بشیرو در این فیلم گفت: بشیرو بچه جدی و با استعدادی بود، او در کار تمرکز کامل داشت. در یکی از سکانسها آقای پوراحمد به من گفت باید یک سیلی به او بزنی، این سیلی را واقعی بزن. در آن سکانس این بچه چنان یاغیگرانه مرا نگاه کرد که من سیلی را زدم و خیلی هم خوب درآمد. البته بعد از ضبط سکانس از او عذرخواهی کردم.
در ادامه این مراسم یک فایل صوتی از کیومرث پوراحمد پخش شد که او در آن درباره نحوه تولید این فیلم صحبت کرده بود و از سختیهای فیلمبرداری در تیر و مرداد ماه در بوشهر سخن گفته بود.
امام حسین (ع) بر شرافت خود ایستادگی کرد
نصرتالله تابش نیز به سیاق هر شب سوگواره «سینماتکیه» با محوریت تحلیل فیلمنامههای فیلمهای عاشورایی گفت: با ذهنیت و زاویه دید حضرت زینب، کربلا چیزی جز زیبایی نبوده است. در تراژدی عاشورا حضرت اباعبدالله تمام دارایی، حتی جان و اهل بیت خود را فدای اسلام و دین خدا کرده و بر شرافت خود ایستادگی کرده است. وقتی داستان و واقعه دشت کربلا را از سمت اولیاء الله نگاه کنیم، قطعا جز زیبایی چیزی نخواهیم دید.
در پایان این مراسم با حضور سید مهدی جوادی، نصرتالله تابش، سید مهدی سجادی و مهدی کریمی از مهوش افشارپناه و محسن علیاکبری برای ساخت و بازی در فیلم «بهخاطر هانیه» تجلیل شد.
برچسبها جشنواره فیلم فجر بنیاد سینمایی فارابی عباس کیارستمی محسن علی اکبری عاشورامنبع: ایرنا
کلیدواژه: جشنواره فیلم فجر بنیاد سینمایی فارابی عباس کیارستمی جشنواره فیلم فجر بنیاد سینمایی فارابی عباس کیارستمی محسن علی اکبری عاشورا بنیاد سینمایی فارابی کیومرث پوراحمد محسن علی اکبری خاطر هانیه سینما تکیه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۱۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مرمت مسجد تاریخی«چهلستون و یری» با جدیت ادامه یابد
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی روز چهارشنبه در بازدید از این ۲ مسجد، افزود: تاریخ این ۲ مسجد با عبادت علما و مومنان طی سال ها شناخته میشود و این بناهای مذهبی دارای قدمت و عظمت است.
وی با بیان اینکه با کارهای انجام گرفته مرمت شبستان مسجد چهلستون به نحو احسن انجام شده است، گفت: برای ادامه روند مرمت در این مسجد تاریخی سه میلیارد ریال برای کفسازی این بنای تاریخی از محل اعتبارات عمرانی استان تخصیص خواهد یافت.
افشارچی همچنین در بازدید از مرمت های انجام شده تکیه مسجد یری پایین زنجان، گفت: برای ادامه مرمت این مسجد به ویژه تکیه آن ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار امانی تخصیص داده خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان نیز در این بازدید، گفت: مرمت موضعی آجرها، بندکشی با دوغاب گچ، مرمتهای اضطراری طاق و تویزهها و برچیدن اندود فرسوده گچی و سیمانی، عایق کاری فرسوده پشتبام به همراه سبکسازی خاک انباشته شده، سبکسازی و اجرای عایق کاری مجدد، تعویض آجرهای فرسوده و استحکامبخشی پایههای آجری این مسجد انجام شده است.
سید سعید صفوی افزود: سال گذشته بخش مهمی از شبستان مسجد یری پایین مانند مرمت و ساماندهی ۲ ستون آجری، درآوردن بندها و آجرهای فرسوده، اجرای بندکشی مجدد، سبکسازی، شیببندی، عایق کاری، کفسازی و ساماندهی جدارههای داخلی با مشارکت اداره کل و اعضای هیات امنای مسجد انجام شد.
وی اضافه کرد: در مسجد چهلستون زنجان باید کفسازی و مشکلات الکتریکال و در تکیه مسجد یری پایین، آواربرداری سقف، بام سازی، تعویض تیرهای چوبی پوسیده، دوخت و دوز ترکهای عمیق و نیمه عمیق، برچیدن اندود نمای ورودی اصلی و اجرای ارسی انجام شود.
مسجد چهلستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است.این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته حجت الاسلام قرار دارد.این بنا طبق کتیبه منصوب بر روی پیشانی ورودی در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است.مسجد یری پایین در قسمت جنوبی زنجان و در یکی از مراکز محله قدیمی این شهر واقع شده که شامل مسجد، آب انبار، تکیه و ساباط بوده و در فهرست آثار تاریخی زنجان به ثبت رسیده است.
کد خبر 6100545